پیش به سوی کتاب و کتاب خوانی

پیش به سوی کتاب و کتاب خوانی

وبلاگی برای کتابداران ایران و دانشجویان کتابداری در همه مقاطع تحصیلی
پیش به سوی کتاب و کتاب خوانی

پیش به سوی کتاب و کتاب خوانی

وبلاگی برای کتابداران ایران و دانشجویان کتابداری در همه مقاطع تحصیلی

معرفی کتابخانه مرکزی تبریز


معرفی کتابخانه مرکزی تبریز


کتابخانه مرکزی (ملّی سابق) تبریز در سال 1335 به همت خیّرین فرهیخته و مساعدت عموم مردم تاسیس شد و با همت و  اهدای کتاب‌های  نفیس اهدایی برادران نخجوانی و شخصیت های فرهیخته دیگر شروع بکار کرد.

 

این کتابخانه از بدو تاسیس به دلیل داشتن منابع غنی و منحصر بفرد، همواره مورد توجه محققان و نویسندگان ، اندیشمندان داخلی و خارجی بوده، به طوری که سازمان فعالیت های فرهنگی یونسکو در سال 1344 این کتابخانه را به عنوان کتابخانه امانت‌دار یونسکو شناخت و حق استفاده از کلیه انتشارات یونسکو را به این کتابخانه اعطاء کرد.

در سال 1380 با پایان کار احداث ساختمان جدید در خیابان آزادی تبریز به این محل انتقال یافت. ساختمان بزرگ و باشکوه کتابخانه مطابق با استانداردهای کتابخانه ای جهان طراحی و ساخته شده و با 11000 متر مربع زیر بنا در داخل محوطه و فضای سبزی به مساحت حدود 5 هکتار واقع گردیده که آن را همچون نگینی در میان گرفته است .

بخش های مختلف خدماتی این کتابخانه عبارتندا ز :

1-      مخزن کتاب

در این بخش کتاب مورد نظر مراجعین بعد از جستجو از طریق رایانه،  برگه بازیابی کتاب به صورت خودکار به مسئول مربوطه ارسال و پس از ثبت توسط رایانه ، طبق مقررات مربوطه، کتاب به امانت داده می شود.

2-      بخش ویژه خدمات مرجع

منابع مرجع و نفیس کتابخانه مرکزی تبریز که درمجموعه های ویژه هنر، کتابداری و اطلاع رسانی ، آذربایجان شناسی، قرآن و نهج البلاغه ، دیوان شعرا، قوانین و مقررات، پایان نامه ها، دائره المعارف ها و سایر کتاب‌های  مرجع نگهداری می شوند . کتاب‌های  این بخش نیز قابل امانت نیستند و مراجعه کننده در محل تالار مطالعه خدمات مرجع از آنها استفاده می نماید.

3-      بخش منابع چند رسانه ای (سمعی و بصری) و نشریات جاری

انواع عکس، پوستر، بروشور، تراکت ، بیانیه ها ، نوارهای صوتی و تصویری، CD ،اسلاید و ... مربوط به مراسم و وقایع و رویدادهای تاریخی و نیز روزنامه ها و نشریات جاری مملکت جهت استفاده محققان و نویسندگان در این بخش گردآوری، طبقه بندی و ارائه می‌شوند.

4-      آرشیو نشریات ادواری :

هزاران عنوان از نشریات ادواری از دوره قاجار تا کنون به صورت مجلّد و با فهرست نویسی و داده پردازی رایانه ای در این مجموعه نگه‌داری می شود. روزنامه وقایع اتفاقیه و روزنامه آذربایجان از جمله روزنامه های قدیمی و با ارزش این مجموعه می باشند. در این مجموعه بیش از 2090 عنوان نشریه در بیش از 70 هزار نسخه مجلد آرشیو شده است.

5-      مخزن نسخ خطی و گنجینه مخطوطات و نفایس

هزاران جلد کتاب خطی ، چاپ سنگی و سربی قدیمی و نیز اسناد خطی و کتیبه ها و تابلوهای بسیار نفیس خوشنویسی از هنرمندان دوره های صفوی و قاجاریه در این بخش نگهداری و مورد بهره برداری محققان قرار دارد. وقنامه ربع رشیدی که در سال به عنوان اولین اثر مکتوب از ایران در حافظه جهانی ثبت گردید نیز در این بخش نگهداری می شود .

6-      سایر بخش ها:

بخش خدمات فنی ، نقشه ها و اطلس ها، بخش صحافی، بخش آفت زدایی و آزمایشگاه آسیب شناسی کتاب‌ها ، بخش ویژه روشندلان ،بخش  مرمت کتاب‌ها، مرکز رایانه، اینترنت و مدیریت شبکه از دیگر بخش‌های کتابخانه مرکزی تبریز می باشد .

این کتابخانه که در حال حاضر بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی کشور محسوب می شود قریب به 15 هزار نفر عضو فعال دارد و در سال 88 به عنوان کتابخانه نمونه کشوری از طرف  نهاد کتابخانه های عمومی کشور انتخاب شده  و نیز در سال 1390 به عنوان اولین کتابخانه عمومی در سطح کشور موفق به دریافت گواهینامه استاندار بین المللی ISO 9001:2008 خدمات کتابخانه‌ای شد.


نشانی: تبریز – بلوار آزادی – چهارراه لاله – کتابخانه مرکزی تبریز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد