پیش به سوی کتاب و کتاب خوانی

پیش به سوی کتاب و کتاب خوانی

وبلاگی برای کتابداران ایران و دانشجویان کتابداری در همه مقاطع تحصیلی
پیش به سوی کتاب و کتاب خوانی

پیش به سوی کتاب و کتاب خوانی

وبلاگی برای کتابداران ایران و دانشجویان کتابداری در همه مقاطع تحصیلی

معرفی اوپک کتابخانه های دانشگاه ایران...

ü      کتابخانه مرجع مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران

ü      کتابخانه تخصصی سیاست خارجی

ü      کتابخانه پژوهشگاه صنعت نفت

ü      کتابخانه الکترونیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

ü      سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی

 

ü      کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس

ü      کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت معلم

ü      کتابخانه مرکزی دانشگاه امیرکبیر

 

ü      کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران

ü      کتابخانه مرکزی دانشگاه تبریز

       کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه

ü      کتابخانه مرکزی دانشگاه مازندران

ü      کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژی

 

ü      کتابخانه مرکزی دانشگاه علم و صنعت ایران

ü      کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف

       سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران

ü      کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی اصفهان

 

ü      کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید بهشتی

 

ü      کتابخانه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

ü      کتابخانه موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی

ü      مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد

        مرکز اطلاعات علمی، اسناد و کتابخانه وزارت نیرو

ü      مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه تخصصی - اداره کل بورس و دانشجویان خارج

ü      کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای جمهوری اسلامی ایران

ü      کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران

ü      کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

ü      کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شهید چمران

 

ادامه مطلب ...

دندان آبی...

بزرگترین نکته مثبت «بلوتوث» اینست که می تواند ارتباطی بی سیم، ارزان و خودکار، بین دستگاه های الکترونیکی برقرار کند. البته روش های دیگری هم برای برقراری ارتباط بدون سیم مانندFI-WI یا ارتباط INFRARED(اشعه مادون قرمز) وجود دارند. در اشعه مادون قرمز، امواج نوری با فرکانس پایین است که توسط چشم انسان قابل تشخیص نیستند.    

معمولا در کنترل از راه دور تلویزیون ها و دستگاه های الکترونیکی از اینفرارد استفاده می شود، اما با وجود قابلیت اطمینان و مقرون به صرفه بودن استفاده از آن در دستگاه های مختلف، استفاده از این تکنولوژی خالی از اشکال هم نیست.
اول اینکه دو دستگاهی که می خواهند با استفاده از اینفرارد با هم ارتباط برقرار کنند باید حتما در خط دید مستقیم یکدیگر قرار داشته باشند. دومین مشکل اینست که اینفرارد همیشه یک ارتباط یک به یک برقرار می کند. یعنی شما می توانید داده ها را بین کامپیوتر و لپ تاپ رومیزی تان منتقل کنید، اما امکان برقراری ارتباط همزمان با یک دستگاه دیگر مانند پرینتر یا... وجود ندارد. اما «بلوتوث»، در حقیقت یک نام تجاری برای شبکه های بی سیم شخصی(PAN) است که با استاندارد مشخصی شناخته می شود. «بلوتوث» با استفاده از یک فرکانس برد کوتاه رادیویی و پروتکل ارتباطی برای مصارف با توان پایین و برد کوتاه(۱متر، ۱۰۰متر) می باشد که با نصب یک میکروچیپ ارزانقیمت در دستگاه ها فعال می شود. دستگاه هایی که در حد فاصل مجاز از یکدیگر قرار دارند می توانند با استفاده از بلوتوث با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
چگونگی عملکرد: 

شبکه «بلوتوث»، داده ها را از طریق امواج ضعیف رادیویی منتقل می کند.ارتباطات بلوتوث در فرکانس۲/۴۵گیگاهرتز(بین۲GHZ/۴۰۲و۲GHZ/۴۸۰) صورت می گیرد. طبق توافق بین المللی این طیف فرکانسی برای استفاده دستگاه های صنعتی، علمی و پزشکی(ISM) اختصاص یافته است. بسیاری از دستگاه های مورد استفاده ما در زندگی روزمره از این طیف فرکانسی استفاده می کنند. از جمله این دستگاه ها می توان به ریموت کنترل درب های پارکینگ و نسل جدید تلفن های بی سیم اشاره کرد. اطمینان از عدم تداخل دستگاه های مختلف با یکدیگر یکی از مهم ترین اهداف طراحان این تکنولوژی بوده است.
دوم: از روش هایی که دستگاه هایی «بلوتوث» با استفاده از آن از تداخل با دیگر سیستم ها جلوگیری می کنند، ارسال سیگنال های بسیار ضعیف(حدود یک میلی وات) می باشد. این در حالیست که قوی ترین تلفن های همراه قابلیت ارسال سیگنال های ۳واتی را دارند. همین قدرت پایین، برد یک دستگاه بلوتوث را به ۱۰متر کاهش می دهد و متقابلا احتمال تداخل با دیگر دستگاه ها را نیز کمتر می کند. با وجود قدرت پایین سیگنال در ارتباط بلوتوث، نیازی به خط دید مستقیم بین دو دستگاه وجود ندارد. سیگنال های بلوتوث از دیوار نیز عبور کرده و امکان کنترل دستگاه های مختلف در اتاق های مجزا را با استفاده از این استاندارد فراهم می کنند.
با استفاده از بلوتوث می توان ۸دستگاه را بطور همزمان به هم متصل کرد و علی رغم اینکه همه دستگاه ها در شعاع ۱۰متری یکدیگر قرار دارند هیچگونه تداخلی در ارتباط بین آنها پیش نمی آید. این بدان دلیل است که بلوتوث با استفاده از تکنیکی با عنوان پرش فرکانس ها(SSFH) امکان استفاده همزمان از یک فرکانس مشخص را در بیش از یک دستگاه غیرممکن می سازد.

ادامه مطلب ...

ملا و درویش

یک ملا و یک درویش


یک ملا و یک درویش که مراحلی از سیر و سلوک را گذرانده بودند و از دیری به دیر دیگر سفر می کردند، سر راه خود دختری را دیدند در کنار رودخانه ایستاده بود و تردید داشت از آن بگذرد.. وقتی آن دو نزدیک رودخانه رسیدند دخترک از آن ها تقاضای کمک کرد. درویش بلا درنگ دخترک رابرداشت و از رودخانه گذراند.

دخترک رفت و آن دو به راه خود ادامه دادند و مسافتی طولانی را پیمودند تا به مقصد رسیدند. در همین هنگام ملا که ساعت ها سکوت کرده بود خطاب به همراه خود گفت:«دوست عزیز! ما نباید به جنس لطیف نزدیک شویم. تماس با جنس لطیف برخلاف عقاید و مقررات مکتب ماست. در صورتی که تو دخترک را بغل کردی و از رودخانه عبور دادی.» درویش با خونسردی و با حالتی بی تفاوت جواب داد: « من دخترک را همان جا رها کردم ولی تو هنوز به آن چسبیده ای و رهایش نمی کنی.»

وصیت پیرمرد...

در یکی از شهرهای اروپایی پیرمردی زندگی می کرد که تنها بود. هیچکس نمی دانست که چرا او تنهاست و زن و فرزندی ندارد. او دارای صورتی زشت و کریه المنظر بود.

شاید به خاطر همین خصوصیت هیچکس به سراغش نمی آمد و از او وحشت داشتند ، کودکان از او دوری می جستند و مردم از او کناره گیری می کردند. قیافه ی زننده و زشت پیرمرد مانع از این بود که کسی او را دوست داشته باشد و بتواند ساعتی او را تحمل نماید. علاوه بر این ، زشتی صورت پیرمرد باعث تغییر اخلاق او نیز شده بود.او که همه را گریزان از خود می دید دچار نوعی ناراحتی روحی شد که می توان آن را به مالیخولیا تشبیه نمود همانطور که دیگران از او می گریختند او هم طاقت معاشرت با دیگران را نداشت و با آنها پرخاشگری می نمود و مردم را از خود دور می کرد.

سالها این وضع ادامه یافت تا اینکه یک روز همسایگان جدیدی در نزدیکی پیرمرد سکنی گزیدند آنها خانواده ی خوشبختی بودند که دختر جوان و زیبایی داشتند.یک روز دخترک که از ماجرای پیرمرد آگاهی نداشت از کنار خانه ی او گذشت اتفاقا همزمان با عبور او از کنار خانه ، پیرمرد هم بیرون آمد و دیدگان دخترک با وی برخورد نمود. اما ناگهان اتفاق تازه ای رخ داد پیرمرد با کمال تعجب مشاهده کرد که دخترک بر خلاف سایر مردم با دیدن صورت او احساس انزجار نکرد و به جای اینکه متنفر شده و از آنجا بگریزد به او لبخند زد.

لبخند زیبای دخترک همچون گلی بر روی زشت پیرمرد نشست.آن دو بدون اینکه کلمه ای با هم سخن بگویند به دنبال کار خویش رفتند.همین لبخند دخترک در روحیه ی پیرمرد تاثیر بسزایی داشت . او هر روز انتظار دیدن او و لبخند زیبایش را می کشید.دخترک هر بار که پیرمرد را می دید ، شدت علاقه ی وی را به خویش در می یافت و با حرکات کودکانه ی خود سعی در جلب محبت او داشت.

چند ماهی این ماجرا ادامه داشت تا اینکه دخترک دیگر پیرمرد را ندید. یک روز پستچی نامه ای به منزل آنها آورد و پدر دخترک نامه را دریافت کرد. وصیت نامه ی پیرمرد همسایه بود که همه ی ثروتش را به دختر او بخشیده بود.