پیش به سوی کتاب و کتاب خوانی

پیش به سوی کتاب و کتاب خوانی

وبلاگی برای کتابداران ایران و دانشجویان کتابداری در همه مقاطع تحصیلی
پیش به سوی کتاب و کتاب خوانی

پیش به سوی کتاب و کتاب خوانی

وبلاگی برای کتابداران ایران و دانشجویان کتابداری در همه مقاطع تحصیلی

معرفی کتابخانه مرکزی مشهد


کتابخانه مرکزی مشهد

به عنوان یک پروژه ملی در سال ۱۳۷۴ کلنگ زنی شده و سرانجام پس از ۲۳ سال در ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۷ با زیربنای ۱۱۵۰۰ مترمربع و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اعضای هیات امنایی کتابخانه های عمومی،رئیس کمیته دائمی کتابخانه‌های عمومی ایفلا، مسئولان استانی، استادان علم و اطلاعات شناسی و شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولین افتتاح شد.


 کتابخانه مرکزی مشهد به عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی کشور با گنجایش حدود ۲۰۰ هزار نسخه (شامل صدهزار نسخه مخزن اصلی و صدهزار نسخه بخش کودک و نوجوان) علاوه بر بخش‌های معمول کتابخانه‌های عمومی، ده بخش و خدمت جدید را برای اولین بار به مراجعان ارائه خواهد کرد. بخش‌هایی چون خدمات تحویل مدرک، بخش ناشنوایان، بخش کم سوادان، بخش مادر و کودک، بخش دیداری و شنیداری و ... از جمله بخش های جدید این کتابخانه است.


این کتابخانه عظیم و زیبا با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سطح جامعه و تبدیل شدن کتابخانه های عمومی به پایگاه اجتماعی مردم شروع به فعالیت نموده است.


قرارگیری نام این کتابخانه در سطح پنج کتابخانه برتر کشور از لحاظ تعداد امانت کتاب و ارایه خدمات متنوع و نوین، نام این کتابخانه را در عرصه های گوناگون علمی و فرهنگی مطرح نموده است و از کتابخانه های عمومی پرافتخار در کشور می باشد. در حال حاضر این کتابخانه بالغ بر ۲۷۰۰۰ عضو فعال دارد و هر روز به تعداد علاقه مندان به حضور در این کتابخانه افزوده می شود.

معرفی کتابخانه مرکزی استان خوزستان

کتابخانه تا ساعت ۲۱:۰۰ باز است.


کتابخانه مرکزی خوزستان بزرگترین کتابخانه عمومی استان خوزستان با زیربنای ۷۱۰۰ متر مربع و در مساحت ۱۲۰۰۰ متر مربع در سال ۱۳۸۸ تاسیس شده و شروع به کار کرده است.


کتابخانه مرکزی خوزستان در راستای پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی تمام گروههای سنی و گروههای خاص بخشهای مختلفی را دارا می باشد:در طبقه همکف بخش های مخزن کتاب و امانت، عضویت، کودک، نشریات، نابینایان، خدمات فنی، تالار اجتماعات- در طبقه اول بخش های دفاع مقدس، کمک درسی، استان شناسی و سالن های مطالعه- در طبقه دوم بخش مرجع و پژوهش، دیداری شنیداری و کافی نت.

این کتابخانه با اهداف ارتقاء سطح علمی متخصصان و کارشناسان از طریق تهیه منابع اطلاعاتی مورد نیاز آنها و ارائه خدمات اطلاع رسانی به مراجعین بر اساس منابع موجود به ارائه خدمات می پردازد.


بخشهای ویژه کتابخانه عبارتند از:

اتاقهای پژوهش،تالار اجتماعات(با ظرفیت ۳۱۲ نفر)،کارگاه آموزشی، سالن کنفرانس(با امکانات پیشرفته و ظرفیت ۵۵ نفر)


خدمات ویژه کتابخانه شامل خدمات مشاوره اطلاعاتی در بخش مرجع، پیک کتاب، گفتگوی آنلاین با کتابداران،کلاسهای آموزشی والدین و کودکان، برنامه های ویژه کودک در پنجشنبه (پنج شنبه های شاد کتاب) و کلاسهای شاهنامه خوانی ویژه کودک و نوجوان می باشند.(اولین گروه شاهنامه خوانی و نقالی کودک و نوجوان در اهواز توسط کتابخانه مرکزی خوزستان راه اندازی شد و هنرآموزان این کلاسها همواره جز برندگان جشنواره های ادبی و آیینی میباشند.)


انجمن ادبی کتابخانه مرکزی: فعالیتهای گسترده ای در حوزه مطالعه و کتابخوانی شامل نشست های تخصصی شاهنامه خوانی، نقد کتاب، نشستهای کتابخوان، شب شعر، نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی، نشستهای ادبی هفتگی توسط این انجمن برگزار می گردد.