پیش به سوی کتاب و کتاب خوانی

پیش به سوی کتاب و کتاب خوانی

وبلاگی برای کتابداران ایران و دانشجویان کتابداری در همه مقاطع تحصیلی
پیش به سوی کتاب و کتاب خوانی

پیش به سوی کتاب و کتاب خوانی

وبلاگی برای کتابداران ایران و دانشجویان کتابداری در همه مقاطع تحصیلی

کتابداری سودمندترین شغل

کتابخانه‌ها مثل درمانگاه روح، کتابداران همانند پزشکان و کتاب‌ها نیز به مثابه داروهایی هستند که توسط کتابداران برای سلامت روح و جسم اعضای جامعه تجویز می‌شوند؛از این‌رو می‌توان شغل کتابداری را سودمندترین شغل دانست.

از گذشته‌های دور تا به امروز کتاب را معلم دلسوز و دانای خوش‌زبان، سرچشمه جوشان علم و دانایی، غذای روح و روان، مونس تنهایی و همدم دلتنگی انسان، ضامن بیداری و ثروتی بی زوال یاد می‌شود.

جوهر تمدن اسلامی و تفاوت تمدن اسلامی با تمدن‌های پیشین و معاصر نیز به کتاب و کتاب‌خانه برمی‌گردد؛ چرا که این تمدن اسلامی بوده است که از دل کتاب متولد شد و با کتاب به حرکت درآمد و با گسترش کتاب و کتابخانه‌ها نیز به یک دوره طلایی تمدنی رسید.

از طرفی وجود  احادیث و روایات بی‌شماری از رسول ‌اکرم «ص»  و ائمه «ع»  درباره دانش و پژوهش، جایگاه کتاب و کتابخانه در تمدن اسلام به وضوح آشکار می‌شود.

به عنوان مثال در قرن‌های سوم و چهارم هجری که اوج عظمت تمدن اسلامی محسوب می‌شود، کتاب به یکی از اقلام مورد نیاز و ضروری در زندگی مسلمانان تبدیل شده بود. تا جایی که «ویل دورانت» می‌نویسد:«در غالب مسجدها کتابخانه‌ای بود؛ در بیشتر شهرها نیز کتابخانه‌های عمومی بود که تعداد زیادی کتاب داشت و درهای آن به روی طالبان علم گشوده بود.

در اهمیت این مساله نباید از سخنان زنده یاد دکتر«عبدالحسین زرین کوب» نباید غافل بود؛ وی در مقدمه کتاب «کارنامه اسلام» نوشته است: «آنچه این تمدن را جهانی کرده است، در واقع نیروی شوق و اراده کسانی است که خود از هر قوم و ملتی که بوده اند، به هر حال منادی اسلام بوده اند و تعلیم آن. بدین گونه مایه اصلی این معجون، که تمدن و فرهنگ اسلامی خوانده می شود، در واقع اسلام بود که انسانی بود و الهی، نه شرقی و نه غربی».

 و در اهمیت جایگاه کتاب و کتابخوانی در نزد ایرانیان همین بس که در کلام شاعری نامی چون عبدالرحمن جامی این بیت آمده است:

انیس کنج‌ تنهایی کتاب است***فروغ صبح دانایی کتاب‌ است.

و اما کتابداران را فرهیختگانی می‌توان نامید که تشنگی دیگران را تاب نمی‌آورند، و روح و روان تشنه معرفت و دانایی را در آب کتاب می شویند تا این جان‌ها از عطر  کتاب جانی دوباره بگیرند.

عشق، پیش نیاز کار کتابداری است پس اگر عاشق کتاب هستید، شغل کتابداری شغلی سودبخش است چرا که یک کتابدار باید کتاب‌ها و برنامه‌های کتابخانه‌ای را به همراه کمک به مشتریان برای پیدا کردن آنچه که دنبال آن می‌گردند، حفظ کند و اما زمانی که می‌داند چگونه از سیستم کتابخانه‌ای استفاده کند، این کار برای او لذت‌بخش خواهد بود.

کتاب و کتابخوانی یکی از دغدغ‍ه‌های اصلی مقام معظم رهبری است، معظم‌له در رابطه با جایگاه کتابدار و شغل کتابداری می‌فرمایند: «کتابدار صرفا کسی که خدمت آوردن کتاب را بر عهده می‌گیرد نیست بلکه می‌تواند به عنوان یک مرجع برای راهنمایی مراجعه کنندگان باشد».

یکی از ویژگی‌های تعیین‌کننده در تنظیم رابطه میان کتابداران با اعضای کتابخانه، در اصطلاح «دست به کتاب» بودن کتابداران است؛ اما در گام نخست لازم است کتابدار تخصص و مهارت لازم برای تصدی شغل خود داشته باشد.

کتابداران اتفاقات دنیای امروز را رصد کنند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد