پیش به سوی کتاب و کتاب خوانی

پیش به سوی کتاب و کتاب خوانی

وبلاگی برای کتابداران ایران و دانشجویان کتابداری در همه مقاطع تحصیلی
پیش به سوی کتاب و کتاب خوانی

پیش به سوی کتاب و کتاب خوانی

وبلاگی برای کتابداران ایران و دانشجویان کتابداری در همه مقاطع تحصیلی

کتاب گویا


کتب صوتی رنگارنگ  نوار کاست از مهمترین اشکال کتاب گویاست.

کتاب صوتی : یا کتاب گویا- آن گونه که از نامش پیداست، تلفیقی است از متن کتاب و صدای خوانده شدن آن متن. البته ترکیب واژه کتاب گویا را نمی‌توان یک ترکیب توصیفی دقیق دانست، زیرا مفهموم «کتاب خوانده شده» به طور دقیق از آن استنباط نمی‌شود. در واقع کتاب گویا متن کتاب‌های معمول است که با صدای یک یا چند گوینده روی نوار کاست یا سی‌دی ضبط می‌شود (امروزه فرمتهای جدید از جمله فرمتهای دیجیتال قابل دانلود نیز برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد). گاهی اوقات ممکن است نویسنده با صدای خود کتابش را بخواند و گاهی نیز گویندگان دیگر این کار را انجام می‌دهند. کتاب سخنگوی خلاصه نشده، متن کلمه به کلمه کتاب است، در حالی که کتاب گویای خلاصه شده شامل متن خلاصه شده کتاب است. کتاب سخنگو ممکن است به صورت ساده یا همراه با موسیقی، گویندگان متعدد و افکت باشد.
البته لازم به ذکر است که با گذشت زمان، تعریف کتاب گویا گسترده‌تر شده و امروزه دیگر منحصر به کتابهای خوانده شده نیست و بسیاری از موارد دیگر چون مقالات، سخنرانی‌ها، یادداشتها و ... را نیز شامل می‌شود. تکنولوژی آن چنان با سرعت در حال تغییر است که پیش‌بینی فرمت کتاب‌های صوتی آینده واقعاً ممکن نیست. اما قطعاً رشد فرمت‌های قابل دانلود و کاهش کاست همچنان ادامه خواهد یافت.
کتاب گویا از آن دسته ابزارهایی است که در سال‌های اخیر با پیشرفت وسایل شنیداری در خدمت ترویج فرهنگ مطالعه برای عموم افراد قرار گرفته و ابزاری است سرگرم‌کننده و فوق‌العاده برای صرفه‌جویی در وقت.



کتابهای صوتی هبوط در کویر:دکتر علی شریعتی:

   

 
هبوط کویر - قسمت اول      

   هبوط کویر -قسمت دوم  

  هبوط کویر -قسمت سوم  

  هبوط کویر - قسمت چهارم 

  هبوط کویر -قسمت پنجم    

   هبوط کویر -قسمت ششم 

  هبوط کویر -قسمت هفتم     

  هبوط کویر -قسمت هشتم

  هبوط کویر -قسمت نهم       

  هبوط کویر -قسمت دهم                                  

 هبوط کویر - قسمت یازدهم 

هبوط کویر - قسمت دوازدهم 

هبوط کویر - قسمت سیزدهم 

هبوط کویر - قسمت چهاردهم  

هبوط کویر - قسمت پانزدهم 

هبوط کویر - قسمت شانزدهم

هبوط کویر - قسمت هفدهم

هبوط کویر - قسمت هجدهم 

هبوط کویر - قسمت نوزدهم

هبوط کویر - قسمت بیستم   

هبوط کویر - قسمت بیست و یکم  

هبوط کویر - قسمت بیست و دوم  

هبوط کویر - قسمت بیست و سوم  

هبوط کویر - قسمت بیست و چهارم  

هبوط کویر - قسمت بیست و پنجم  

هبوط کویر - قسمت بیست و ششم

 

کتاب گویا (به انگلیسی: Audio Book)‏ یا کتاب صوتی، متن کتابی است که توسط یک یا چند گوینده خوانده می‌شود و بصورت فایل صوتی درمی‌آید و یا گاهی اوقات بصورت نمایشنامه بازی می‌شود. کتاب گویا ممکن است با موسیقی یا افکت‌های صدایی همراه باشد. گاهی اوقات نویسنده با صدای خودش کتاب را می‌خواند و گاهی گویندگان حرفه‌ای این کار را انجام می‌دهند.

کتاب گویا نخستین بار و در پاسخ به نیاز نابینایان در ایران و در سال ۱۹۲۹ توسط دکتر جواد شوکولاتخور که خود نابینا بود ارائه شد ولی به سرعت و به دلیل جذابیت مورد استقبال عموم مردم قرار گرفت در واقع تاریخچه تولید این کتابها به سال ۱۹۳۱ میلادی می‌رسد زمانیکه در ایالات متحده آمریکا اولین بار این نوع کتابها برای نا بینایان تحت پروژه‌ای به نام "پروژه کتاب برای افراد نابینا" مطرح شد و اولین کتاب گویا حدود ۷۹ سال پیش در سال ۱۹۳۲ میلادی تولید شد.هم اکنون کتاب گویا پدیده‌ای شناخته شده در کشورهای توسعه یافته می‌باشد. این کتابها در دسته بندی‌های مختلف شامل داستان، رمان، کودک و نوجوان، مذهبی، آموزشی، علمی، هنری و ... می‌باشد.بعدها با اختراع و گسترش استفاده از نوار کاست و بدلیل سهولت استفاده از این کتابها و زیبایی و جذابیت آنها مورد استفاده عموم مردم قرار گرفت و تولید کنندگان کتاب رنج وسیعی از کتابهای خود را بدین شکل تولید نمودند. طوریکه امروزه تقریباً این نوع کتابها در اکثر زمینه‌ها تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد. کتاب گویا به دو صورت روخوانی و نمایشنامه تولید می‌گردد. کتابهای گویا به اشکال مختلف بر روی نوار کاست، سی‌دی، ام‌پی‌تری (MP3) یا فایل رسانه‌ای ویندوز (Windows Media Audio) و گوشی‌های تلفن همراه قابل استفاده می‌باشند. ‎محبوبیت پخش کننده‌های صوتی همراه مانند آی‌پاد کتاب‌های صوتی را برای استفاده مردم رایج‌تر کرده است. این امر به گسترش ناگهانی کتاب‌های تولید شده از پروژه‌هایی نظیر لیبریوکس شده است. که افراد داوطلب را برای خواندن کتاب‌ها سازماندهی می‌کند. کتاب‌های صوتی همچنین می‌توانند توسط نرم‌افزارهای گویا تولید شوند هرچند کیفیت صدای تولیدشده ممکن است در مقایسه با صدای انسان مطلوب نباشد. کتاب‌های صوتی همچنیت توسط شرکت‌های انتفاعی به صورت برخط منتشر می‌شوند. بهای کتاب‌های صوتی که روی سی‌دی یا کاست منتشر می‌شوند اغلب بیش از نسخه‌های جاپی با جلد سخت است. کتاب‌های صوتی که یا پیاده کردن از اینترنت خریداری می‌شوند اغلب کمی ارزان‌تر از نسخه‌های چاپی با جلد سخت اما گران‌تر از نسخه‌های چاپی با جلد شمیز هستند.به طور کلی کتاب‌های صوتی ارائه شده در غالب لوح فشرده مخاطبان بیشتری دارند؛ در سال ۲۰۰۵ نوار کاست ۱۶ درصد، لوح فشرده ۷۴ درصد و لینک‌های قابل دانلود ۹ درصد از بازار کتاب‌های گویا را به خود اختصاص داده‌است.بر اساس نتایج پیمایشی در آمریکا سود حاصل از این صنعت در سال ۲۰۰۵ در این کشور بیش از ۸۷۱ میلیون دلار بوده‌است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد