پیش به سوی کتاب و کتاب خوانی

پیش به سوی کتاب و کتاب خوانی

وبلاگی برای کتابداران ایران و دانشجویان کتابداری در همه مقاطع تحصیلی
پیش به سوی کتاب و کتاب خوانی

پیش به سوی کتاب و کتاب خوانی

وبلاگی برای کتابداران ایران و دانشجویان کتابداری در همه مقاطع تحصیلی

رشته هایی با خواستگاران زیاد

رشته های خوب وبد دانشگاهی


مهندسی برق ،پزشکی وحقوق همچنان درصد پر طرفدار ترین رشته های دانشگاهی است.

برای کسی که به رشته دانشگاهی علاقه زیادی داردو یا میخواهد حتما بعداز فارغ التحصیلی ،متناسب با همان رشته تحصیلی اش شغلی پیدا کند،انتخاب رشته دانشگاهی در حقیقت انتخاب یک بخش بسیار مهم از مسیر زندگی است.

اما اوایل دهه 80رقابت برای ورود به دانشگاه َ،بسیار شدید بود وهرسال صد هزار داوطلب از ورود به دانشگاه باز می ماندند.

شاید در آن شرایط اگر از پشت کنکوری می پرسیدی که به چه رشه ای علاقه دارد؟ می گفت فقط می خواهد وارد دانشگاه شود ودر واقع انتخاب رشته مورد علاقه ،در الویت دوم بسیاری از کنکوری ها بود.حالا سال 91با وجود آن که 11 هزار رشته محل نیز حذف شده اما هنوز هم برگزاری کنکور ،برای بسیاری از رشته محل ها ی پر طرفدار ادامه دارد.

تقریبا نزدیک به یک دهه پشت کتکوری ها دست به چند رشته پر طرف دار زدند.که فهرست این رشته ها هم چنان ثابت مانده.

ودر گروه آزمایشی علوم ریاضی وفنی رشته های مهندسی ،برق،مکانیک ،کامپیوتر،عمران، کامپیوتر،معماری وصنایع عنوان پرطرفدارترین رشته محسوب میشود.

در گروه آزمایشی علوم تجربی رشته ی دکترای حرفه ای پزشکی داروسازی و دامپزشکی رشته هایی هسستند که با اقبال  بالای داوطلبان مواجه میشود.

همچنین در گروه آزمایشی علوم انسانی هم رشته ای حقوق، روان شناسی و حسابداری پر طرفدارترین رشته ها محسوب پرطرفدار کتکور سال91است.وحتی کوچک ترین جابه جایی و تغیری بین 13 رشته پر طرفدار در سال89و91دیده نمیشود.

جالب این است که رشته های پر طرفدار سال 89 دقیقا همان فهرست پرطرفدار سال 91 است.

آیا پرطرفدارها ،پرطرفدار باقی می ماند؟

تصور کنید در سال 1401 زندگی میکنید حال به نظر شما آیا همچنان در 10 سال آینده ،همچنان  فهرست شته های پرطرفداردر کشور ما به همین ترتیب باقی می ماند.؟

ریس دانشگاه شیراز بر این باور است که رشته های پر طرفدار متن

اسب با الویت جامعه دستخوش تغییر می شود واگر رشته ای در سال 91 طرفدار دارد اصلا به این معنی نیست که  که در سال آینده نیز به همین میزان است.طرفدار دارد.رشته ای مثل زبان انگلیسی در دهه ی 70متقاضی زیادی داشت و به دلیل نیاز  جامعه  و کمبود دانش آموختگان زبان انگلیسی ،این رشته به عنوان رشته پر طرفدار محسوب میشود.اما هم اکنون با اشباع بازار کار این رشته دانشگاهی ،گرایش به سمت آموختن زبان های دیگری همچون اسپانیایی و چینی افزایش پیدا کرده است.

در واقع بعید نیست تا چند سال آینده هیچ نام ونشانی از محبوبیت رشته های پر طرفدار فعلی باقی نمانده وبا گذشت زمان،رشته های  به عنوان پر طرفدار ترین اعلام میشود که اکنون کسی حاضر نیست بدون کنکور هم در این رشته تحصیل کند.

بازار کار ،شاخص پر طرفدارشدن رشته ها

اگر به بازار کار مشاغل رشته های پر طر فداری که نام بردیم نگاهی بی اندازیم متوجه میشویم،فارغ التحصیلان این رشته ها ،شانس بالایی برای جذب در بازار کار دارند.

البته گفته میشود که هر فارغ التحصیلی در رشته های پر طرفدار مثل حسابداری و حقوق بهداز فارغ التحصیلی کار مناسب پیدا کند. اما فارغ التحصیلان این رشته ها در مقایسه با سایر رشته ها ی علوم انسانی  از بیکاری کمتر رنج میبرند.

به نظر محمد مودنی ریس دانشگاه شیراز در گفتگو با با جام جم می گوید،سه عامل  اصلی باعث میشود رشته ای در نظام آموزشی عالی ایران پرطرفدار باشد اولین عامل،بحث علاقه داوطلب میباشدمثلا رشته روانشناسی بیشتر به دلیل علاقه زیاد به رشته وارد این حوزه میشوند عامل دوم:که بسیار هم مهم وحیاتی است اشتغال فارغ التحصیلان میباشد...

وعامل سوم کاربردی بودن رشته ها در زندگی روزمره است،یعنی رشته های پرطرفدار رشته هایی هستند که فارغ التحصیلان آن رشته ها میتوانند از معلومات خود در زندگی عادی و روز مره نیز استفاده کنند.

نظرات 1 + ارسال نظر
محمد جواد 8 فروردین 1392 ساعت 15:37

سلام
بسیار وبلاگ خوب و زیبایی هست واطلاعات خوبی در اختیارمان گذاشته.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد