پیش به سوی کتاب و کتاب خوانی

پیش به سوی کتاب و کتاب خوانی

وبلاگی برای کتابداران ایران و دانشجویان کتابداری در همه مقاطع تحصیلی
پیش به سوی کتاب و کتاب خوانی

پیش به سوی کتاب و کتاب خوانی

وبلاگی برای کتابداران ایران و دانشجویان کتابداری در همه مقاطع تحصیلی

طبقه بندی کتابخانه

کتابخانه طبقه بندی

طبقه بندی کتابخانه سیستم از برنامه نویسی و سازماندهی مواد کتابخانه ( کتاب ها ، سریال ها ،مواد سمعی و بصری ، فایل های کامپیوتر ، نقشه ها ، نسخه های خطی ، realia) با توجه به موضوع خود و اختصاص یک شماره تماس به منابع اطلاعاتی که. شبیه به سیستم طبقه بندی مورد استفاده در زیست شناسی ، سیستم طبقه بندی اشخاص گروه کتابشناختی با هم مشابه هستند ، به طور معمول در ساختار درختی سلسله مراتبی مرتب شده است. نوع دیگری از سیستم طبقه بندی ، طبقه بندی وجهی سیستم نامیده می شود ، نیز به طور گسترده استفاده می شود که اجازه می دهد تا تخصیص از طبقه بندی های چندگانه را به یک شی ، طبقه بندی ها را قادر می سازد در راه های متعدد دستور داده شود.

طبقه بندی کتابخانه بخشی از حوزه کتابداری و اطلاع رسانی است . این یک شکل از طبقه بندی کتابشناختی (طبقه بندی کتابخانه ها در فهرست های کتابخانه استفاده می شود ، در حالی که "طبقه بندی کتابشناختی" نیز پوشش می دهد طبقه بندی مورد استفاده در انواع دیگر از بانکهای اطلاعاتی کتابشناختی) می باشد. آن می رود دست به دست با کتابخانه (توصیفی) فهرست نویسی تحت موضوع از فهرست نویسی و طبقه بندی ، گاهی اوقات همراه به عنوان خدمات فنی گروه بندی. حرفه ای کتابخانه که درگیر در فرآیند فهرستنویسی و طبقه بندی مواد کتابخانه ، کتابدار فهرستنویس و یا فروشگاه نامیده می شود. سیستم کتابخانه طبقه بندی یکی از دو ابزار استفاده می شود به منظور تسهیل دسترسی به موضوع شده است. دیگر شامل زبان های نمایه سازی بر اساس حروف الفبا مرتب مانند اصطلاحنامه و سیستم های سرعنوانهای موضوعی .

طبقه بندی کتابخانه تکه ای از کار شامل دو مرحله است. در مرحله اول ، "aboutness" از این ماده در مسلم و قطعی نیست. بعد ، از شماره تلفن ها (در اصل آدرس یک کتاب) بر اساس سیستم طبقه بندی در استفاده در کتابخانه خاص خواهد بود به کار با استفاده از نماد سیستم اختصاص داده می شود.

این مهم است که توجه داشته باشید که بر خلاف عنوان موضوع یا اصطلاحنامه که در آن شرایط مختلف را می توان به همین کار اختصاص داده ، در سیستم های طبقه بندی کتابخانه ، هر اثر تنها می تواند در یک کلاس قرار می گیرد. این به دلیل اهداف قفسه بندی : یک کتاب می تواند تنها یک مکان فیزیکی داشته باشند. با این حال در کاتالوگ های طبقه بندی شده ممکن است ورودی اصلی و نیز مدخل های اضافه شده داشته باشند. بیشتر سیستم های طبقه بندی مانند رده بندی دهدهی دیویی (DDC) و کتابخانه از رده بندی کنگره نیز تعداد برش به هر کار که می افزاید : یک کد برای نویسنده از کار.

سیستم های طبقه بندی در کتابخانه ها به طور کلی دو نقش را بازی. در مرحله اول ، آنها را تسهیل دسترسی موضوعی با اجازه دادن به کاربر برای پیدا کردن آنچه کار می کند و یا اسناد کتابخانه بر روی یک موضوع خاص می باشد. [ 1] در مرحله دوم ، آنها ارائه یک محل شناخته شده برای منبع اطلاعات قرار دارد (به عنوان مثال جایی که آن را کنار گذاشته است ).

تا قرن 19 ، بیشتر کتابخانه ها ، پشته بسته شده بود ، بنابراین طبقه بندی کتابخانه تنها در خدمت سازماندهی کاتالوگ موضوع. در قرن 20th ، کتابخانه باز پشته های خود را به عموم مردم و شروع به کنار گذاشتن مواد کتابخانه ای که خود را با توجه به برخی از طبقه بندی کتابخانه ساده در حال دیدن موضوع.

برخی از سیستم های طبقه بندی مناسب برای کمک به دسترسی موضوع ، و نه از محل قفسه. به عنوان مثال ، UDC که با استفاده از نماد پیچیده از جمله به علاوه ، دونقطه مشکل تر به هدف از آرایش قفسه استفاده کنید اما رسا تر به DDC در نشان دادن روابط بین افراد در مقایسه است. به همین ترتیب چهره طبقه بندی طرح های سخت تر برای آرایش قفسه استفاده کنید ، مگر اینکه کاربر تا به دانش نظم استناد است.

بسته به اندازه مجموعه کتابخانه ، ممکن است برخی از کتابخانه های سیستم های طبقه بندی صرفا برای یک هدف و یا از سوی دیگر استفاده کنید. در موارد شدید ، یک کتابخانه عمومی با یک مجموعه کوچک فقط ممکن است یک سیستم طبقه بندی برای محل از منابع استفاده کنند ، اما ممکن است یک سیستم طبقه بندی ها موضوع پیچیده استفاده نکنید. در عوض همه منابع ، فقط ممکن است به چند کلاس های گسترده ای (مسافرت ، جنایی ، مجلات و غیره) قرار داده می شود. این را به عنوان "خوانده شده را علامت و پارک" روش طبقه بندی ، به طور رسمی به نام خواننده شناخته شده طبقه بندی بهره است. [2]

 انواع

بسیاری از سیستم های استاندارد از طبقه بندی کتابخانه در استفاده وجود دارد ، و بسیاری دیگر در طول سال ها مطرح شده اند. با این حال به طور کلی ، سیستم های طبقه بندی را می توان به سه نوع بسته در مورد چگونگی آنها استفاده می شود تقسیم شده.

  • طرح های جهانی که تمام افراد را پوشش میدهد. مثالها عبارتند از : طبقه بندی رده بندی دهدهی دیویی ، رده بندی دهدهی جهانی و کتابخانه از رده بندی کنگره
  • طرح طبقه بندی خاص برای افراد خاص و یا انواع مواد است. مثالها عبارتند از : کاتالوگ Iconclass ، بریتانیا از طبقه بندی موسیقی ، و طبقه بندی دیکنسون ، و یا طبقه بندی NLM برای دارو.
  • طرح های ملی به خصوص برای برخی کشورها ایجاد شده است. به عنوان مثال کتابخانه سیستم طبقه بندی ، سوئدی ساب ( Sveriges Allmänna Biblioteksförening ).

در از لحاظ قابلیت ، سیستم های طبقه بندی اغلب تحت عنوان

  • enumerative : تولید لیست بر اساس حروف الفبا مرتب از سرعنوانهای موضوعی ، اختصاص دادن اعداد به هر عنوان به ترتیب حروف الفبا

کتابخانه طبقه بندی فرآیند فنی

  • سلسله مراتبی : تقسیم افراد به صورت سلسله مراتبی ، از عمومی ترین ترین خاص
  • وجهی یا analytico ترکیبی : تقسیم افراد به جنبه های متعامد متقابلا منحصر به فرد

: چند سیستم و یا به طور کامل enumerative سیستم های چهره وجود دارد ، بیشتر سیستم های مخلوط ، اما طرفدار یک نوع یا از سوی دیگر است. رایج ترین سیستم های طبقه بندی ، LCC و DDC ، اساسا enumerative هستند ، هر چند با برخی از عناصر سلسله مراتبی و چهره (بیشتر از آن برای DDC) ، به خصوص در سطح گسترده ترین و عمومی ترین. اولین سیستم وجهی درست طبقه بندی کولون SR رانگاناتان .

سیستم های طبقه بندی جهانی مورد استفاده در جهان انگلیسی زبان

  • طبقه بندی رده بندی دهدهی دیویی (DDC)
  • کتابخانه رده بندی کنگره (LCC)
  • سعادت طبقه بندی کتابشناختی (BC)
نظرات 1 + ارسال نظر

***<a href="http://www.novingate.com/home/">شرکت نوین گیت</a>***

با سالها سابقه در طراحی ،اجرا و خدمات سیستمهای درب اتوماتیک و راهبند
فروش،نصب و راه اندازی و خدمات انواع درب اتوماتیک (<a href="http://www.novingate.com/automatic-doors-sectional/">درب سکشنال</a> - <a href="http://www.novingate.com/automatic-door-shutters/">کرکره اتوماتیک</a> - <a href="http://www.novingate.com/automatic-window-blinds/">کرکره پنجره</a> - <a href="http://www.novingate.com/automatic-sliding-doors/">درب ریلی اتوماتیک</a> - <a href="http://www.novingate.com/jack-parking-automatic-doors/">جک پارکینگی</a> - <a href="http://www.novingate.com/tarnsparent-roller-shutter/">کرکره شفاف</a> - <a href="http://www.novingate.com/rolltore-und-rollgitter/">رول گیتر</a> - انواع <a href="http://www.novingate.com/barriers-access-control/">راهبند</a> و <a href="http://www.novingate.com/glass-automatic-doors/">درب اتوماتیک شیشه ای</a>... )
خدمات 24 ساعته و شبانه روزی حتی در تعطیلات رسمی
مشاوره رایگان در تمامی مراحل

http://www.novingate.com/

<a href="http://www.novingate.com/glass-automatic-doors/">درب اتوماتیک شیشه ای</a>

http://www.novingate.ir/

http://www.novinwebsite.ir/website-design

<a href="http://www.novinwebsite.ir/website-design">طراحی سایت</a>

<a href="http://www.novingate.ir">نوین گیت</a>

<a href="http://www.fa.adt-co.ir/home/">تاجران آریا دلفین</a>

http://www.fa.adt-co.ir/

<a href="http://www.adt-co.ir/home/">Aria Dolphin</a>

http://www.novingate.com/

http://www.adt-co.ir/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد