پیش به سوی کتاب و کتاب خوانی

پیش به سوی کتاب و کتاب خوانی

وبلاگی برای کتابداران ایران و دانشجویان کتابداری در همه مقاطع تحصیلی
پیش به سوی کتاب و کتاب خوانی

پیش به سوی کتاب و کتاب خوانی

وبلاگی برای کتابداران ایران و دانشجویان کتابداری در همه مقاطع تحصیلی

کتابهای الکترونیک.........


لسیتی از  دایرة المعارف‏های الکترونیکی

دایرة المعارف‏های الکترونیکی چند برتری عمده دارند،آن‏ها عموما ارزانتراند،کم حجم‏اند و از این رو جای بسیار کمتری را اشغال کرده‏ و به آسانی قابل حمل و نقل‏اند،همچنین آنها دارای برنامه‏های‏ جست‏وجو می‏باشند که می‏توان سراسر دانشنامه را کلید واژه‏ای‏ جست‏وجو کرد از این رو یافتن اطلاعات در مورد هر موضوع با سرعت‏ بیشتر ممکن است؛بعلاوه دایرة المعارف‏های الکترونیکی عموما چند رسانه‏ای هستند و امکان عرضه اطلاعات به صورت فایل‏های صوتی‏ و تصاویر ویدئویی نیز در این نوع دایرة المعارف‏ها وجود دارد،توانایی‏ که دایرة المعارف‏هایی چاپی فاقد آنند،از سوی دیگر به کمک چاپگر امکان چاپ مطالب و نوشته‏های آن وجود دارد.همچنین‏ دایرة المعارف‏های الکترونیکی و به ویژه دایرة المعارف‏هایenilnO،با سرعت و سادگی بیشتری به روز می‏شوند؛این مزایا استفاده از دایرة المعارف‏های الکترونیکی را بسیار فراگیر می‏کند.

دایرة المعارف‏های الکترونیکی به چند صورت:بر روی لوح‏های‏ فشرده( moR DC )و یا مکان خریدن وdaolnwoDکردن از طریق‏ اینترنت،امکان استفاده رایگانenilnOو یا با آبونه شدن و پرداخت‏ حق اشتراک ماهانه و یا سالانه در دسترس می‏باشند.از این رو بسیاری‏ از دایرة المعارف‏های شناخته شده به انتشار نسخه‏ای الکترونیکی از دایرة المعارف خود دست زده‏اند.

المعارف خود دست زده‏اند.

acinnatirBaidepolcycnEmoc.acinnatirb.www//:ptthدایرة المعارف بریتانیکا،از قدیمی‏ترین و مشهورترین دایرة المعارف‏های‏ عمومی انگلیسی زبان است.کار تدوین نسخه چاپی ان از سال 1768 آغاز شد و در سال 1771 اولین ویرایش آن در سه جلد و در2391 صفحه در ادینبورگgrubnidEاسکاتلند منتشر شد.آخرین ویرایش‏ این دایرة المعارف در 32 جلد منتشر شده است.

پایگاه اینترنتی این دایرة المعارف متن کامل مقالات در دسترس‏ کاربران قرار داده است.این پایگاه به طور مرتب از سوی نویسندگان‏ و ویراستاران آن مورد بازبینی قرار گرفته و روزآمد می‏گردد.استفاده‏ ا.

yhposolihpfoaidepolcycnEegdeltuoRmoc.egdeltuor.per,www//:ptthنسخه پیوسته( enilnO )دوره ده جلدی دایرة المعارف فلسفه را تلج‏ است.یکی از بهترین منابع در حوزه فلسفه است.بیش از 1300 نفر از اساتید و صاحبنظران حوزه فلسفه با این دایرة المعارف همکاری‏ دارند.سرپرستی تیم ویراستاران این دایرة المعارف را پروفسورdrawdEgiarcبه عهده دارد.

yhpsolihPfoaidepolcycnE-ateMlmth.emarg/cycne/moc.txetlid.www//:ptthکار اصلی پایگاه فوق مقایسه میان مدخل‏های واحد و موضوعات‏ مشابه در دایرة المعارف‏ها و فرهنگ‏های مختلف است و از این نظر اطلاعاتی کامل‏تر در باب موضوعات و مدخل‏های مشابه در اختیار استفاده کننده قرار می‏دهد.اداره این پایگاه به عهده دکترwerdnAykcurhcاست.در این پایگاه کاربران به متن کامل مقالات دسترسی‏ دارند.

ygposolihPfoaidepolcycnEtrnretnlehTude.mtu.pei.www//:ptthمقالات فلسفی این سایت شامل مقالاتی است که اساتید و متخصصان فلسفه در ایتنرنت منتشر می‏سازند.ویراستاران این پایگاه، خود اقدام به جمع‏آوری این مقالات در اینترنت نموده و آنها را در دسترس قرار داده‏اند.برخی از مقالات نیز توسط ویراستاران این پایگاه‏ به نگارش در آمده است.این مقالات بیشتر مناسب تدریس دروس‏ فلسفه در کلاسهای درس دانشگاه‏ها است.

yrotsiHdlroWfoaidepolcycnEehT /67/moc.ydeltrab.www//:ptthاین پایگاه به همتsnraetS.NretePو حدود سی تن از همکاران‏ وی ایجاد شده است.جزو دایرة المعارف‏های مشهور اینترنتی به شمار می‏رود.شامل مقالاتی است که تاریخ باستان تا سال 2000 میلادی را در برمی‏گیرد.این پایگاه جمعا حدود 20 هزار مدخل دارد که براساس‏ موضوع تنظیم شده است.کاربران می‏توانند به طور رایگان از این‏ دایرة المعارف استفاده نمایند و براساس کلید واژه یا موضوع به اطلاعات‏ موجود دست یابند.

enilnOyrotsiHrepyHlmth.a/2n-yrotsiH/2n-enilno/moc.yrotsihrepyh.www//:ptthاین پایگاه در فهرست بهترین پایگاه‏های سال 2003 انجمن‏ کتابداری آمریکا قرار دارد.دایرة المعارفی اینترنتی است که یک دوره‏ زمانی 3 هزار ساله را در برمی‏گیرد.این دایرة المعارف تلاش دارد تا در ذیل بررسی هر مدخل،به وقایع و رویدادهایی که همزمان با آن واقعه‏ تاریخی رخ داده نیز اشاره شود و بدین ترتیب تصویری کامل‏تر در اختیار محققان و علاقمندان قرار گیرد.به عبارتی«این پایگاه تلاش‏ دارد تا کاربران علاوه بر خواندن تاریخ،قادر به مشاهده وقایع نیز باشند.»شمار استفاده از این پایگاه،روزانه بین 3500 تا 7000 تن ذکر شده است.

moc.ksedgeryrotsiHlmth.yrotsih/moc.ksedfer.www//:ptthاین پایگاه کار خود را از سال 1995 م.با هدف معرفی پایگاه‏های‏ اینترنتی مرتبط با تاریخ آغاز نموده است و تاکنون چندین بار از سوی‏ کتابداران،به ویژه کتابداران مرجع مورد تمجید قرار گرفته و جوایزی‏ نیز دریافت کرده است.در بخش تاریخ این پایگاه ذیل هر موضوع‏ تاریخی پیوندها و منابع مرتبط اینترنتی معرفی شده است.موضوعات‏ مندرج در این پایگاه نسبتا زیاد و متعدد است.مضافا اینکه این پایگاه‏ دایرة المعارف‏ها،فرهنگ‏ها و سایر منابع مرجع اینترنتی سودمند را نیز معرفی کرده است.

tneirOehtfoaideapolcycnEmth.xedni/o.e/moc.saic-i//:ptthمنطقه جغرافیایی این دایرة المعارف کشورهای خاورمیانه و شمال‏ آفریقا است.پایگاهی نسبتا مفصل،در حال رشد و رایگان.فهرستی‏ از کلیه کشورهای این منطقه در صفحه اول این پایگاه امده است. جست‏وجو در این سایت بسیار ساده و علاوه‏بر مقاله،شامل فایل‏های‏ صوتی و تصویری است.

acinarlaidepolcycnE /moc.acinari.www//:ptthیکی از پروژه‏های مرکز مطالعات ایران‏شناسی دانشگاه کلمبیا(در نیویورک)است.تدوین این دایرة المعارف را احسان یارشاطر به عهده‏ دارد.اولین دفتر(جزوه)این دایرة المعارف در سال 1979 و جلد اول‏ آن-شامل 9 دفتر-در سال 1989 منتشر شد.تاکنون 11 جلد از این‏ دایرة المعارف منتشر شده و جلد دوازدهم آن زیر چاپ است.مقالات‏ آن به زبان انگلیسی است.سلسله مقالات آن به ترتیب حروف الفبا تنظیم شده است و حول موضوعات مختلف مربوط به ایران،اعم از جغرافیا،باستان‏شناس،تاریخ،مذهب،فلسفه،هنر،گیاهان،حیوانات‏ و...است.نویسندگانی از سرتاسر دنیا،آمریکا،اروپا،چین،ژاپن، ایران...با این دایرة المعارف همکاری دارند.حدود 200 مقاله اساسی‏ این دایرة المعارف از طریق اینترنت به صورت رایگان در دسترس قرار دارد.

enilnoygolohtymnaisreP lmth/selcitra/naisrep/aisa/ygolohtym/saera/gro.noehtnap.www//:ptth در این پایگاه،در حال حاضر 110 مقاله در باب اساطیر،فرهنگ‏ عامه،افسانه‏ها و...وجود دارد.در نوار سمت چپ صفحه اول این

 

پایگاه،موضوعات به ترتیب الفبا تنظیم شده و کاربران به راحتی‏ می‏توانند با انتخاب کلید واژه،به مقاله مورد نظر خود دست یابند.

ecneicSdnanoigileRfoaidepolcycnEyranilpicidretnl

psa.fluafed/ne/gro.fsid.www//:ptthمقالاتی که در این دایرة المعارف آمده عموما توسط محققان‏ اروپایی و به زبان‏های مختلف اروپایی نوشته شده است.کار این‏ دایرة المعارف گردآوری ترجمه انگلیسی این مقالات در پایگاه فوق‏ است.

moc.aidepolcycnEpsa.malsl/l/mth/moc.aidepolcycne.www//:ptthاین پایگاه 57 هزار مقاله از مقالات دایرة المعارف کلمبیا را در برمی‏گیرد.بخش قابل توجهی از این مقالات به مباحث مربوط به‏ اسلام اختصاص دارد.

aidepolcycnecimalslaidepolcycnE/gro.rhzala.www//:ptthاین پایگاه وابسته به وزارت اوقات مصر است.در اینجا، دایرة المعارفی شامل مقالاتی در باب موضوعات مختلف اسلامی نظیر اسماء الهی،اسلام و علم،هنر اسلامی،معماری اسلامی،و...ایجاد شده است.مقالات این پایگاه،کوتاه و به زبان عربی و انگلیسی‏ است.

aidepolcycnEytinUmalsl-lAehTaidepolcycne/gro.hammul.www//:ptthمجموعه اطلاعات موجود در این پایگاه شامل مقالات،گفتگوهای‏ اینترنتی و مقالات ارائه شده در کنفرانس‏ها است.بیشتر مقالات این‏ سایت به موضوع اتحاد میان مسلمانان و موانع موجود بر سر این راه‏ مربوط می‏شود.نویسندگان مقالات عموما از اهل سنت و شیعه هستند. مطالب و مقالات موجود در این پایگاه نیز به پنج فصل تقسیم شده‏ و ذیل هر یک مقالات مرتبط آمده است.

dahsrl-O-tawaDaradlphp.tcatnoc/gro.dahsri.www//:ptthاین پایگاه توسط اداره دعوت و ارشاد واقع در آمریکا ایجاد شده‏ است.ظاهرا این پایگاه وابسته به پاکستان و شامل مقالات و مطالب‏ متعدد(صوت و تصویر)درباره اسلام است.علاوه بر مقالات،پیوندهای‏ نسبتا زیادی در این سایت معرفی شده است.

aidepolcycnE-temretnlmalslpsa.malsl/l/lmrh/moc.aidepolcycne.www//:ptthاین پایگاه یک دایرة المعارف اینترنتی رایگان است که بخشی از آن به طور مفصل به موضوع اسلام اختصاص دارد.متن مقالات شامل‏ پیوندهای درون متنی فراوانی است که کاربر را در صورت نیاز به مطالب‏ مرتبط در سایر مقالات هدایت می‏کند.در پایان هر مقاله و مطلب نیز پیوندهای مرتبط معرفی شده که در اطلاع کاربران از دیگر پایگاه‏های‏ بسیار مفید است.این دایرة المعارف کار خود را به تازگی آغاز کرده است‏ و در برخی از بخش‏ها هنوز در حال گردآوری و تنطیم مطالب است.

aidepolcycnEeti`ihS A aidepolcycne/gro.malsi-la.www//:ptthموضوعات این این دایرة المعارف در یازده فصل تنظیم شده است. ویرایش اینترنتی آن در سال 1995 میلادی در دسترس قرار گرفته‏ و در سال 2001 نیز مطالب این سایت مورد تجدید نظر قرار گرفته است. این دایرة المعارف به مسائل مشترک مطرح میان شیعه و سنی می‏پردازد.

malslinnuS /innus/malsi/aidepolcycne/ku.ca.mscu.ratlihp//:p44h این پایگاه به معرفی فرق مختلف اهل سنت و مکاتب فقهی و فکری آنان-با استفاده از جدول و نمودار-پرداخته است.نظیر همین‏ معرفی نیز در مورد مذهب شیعه-با تفصیل کمتر-ارائه شده است. استفاده از نمودار در ارائه مطالب باعث جذابیت بیشتر و سادگی استفاده‏ از این پایگاه شده است.

sevihcrAnairtsaoroZ--atsevAlmth.atseva/gro.atseva.www//:ptthاین پایگاه،متن کامل کامل اوستا،کتاب باستانی زرتشت و بسیاری متون‏ پهلوی را در اختیار کاربران قرار داده است.برخی متون موجود در این‏ پایگاه جزو متون نادر به شمار می‏روند.مضافا اینکه در باب زرتشت، پیوندهای مفیدی در این پایگاه گردآمده است.

ytinaitsirhCfoaidepolcycnEediWdlroWehTgro.tnevdawen.www//:ptthیکی از دایرة المعارف‏های مفید در زمینه مطالعات مربوط به حوزه‏ مسیحیت است.نمایه الفبایی آن بیش از 000/11 مدخل را در برمی‏گیرد. فعالیت این دایرة المعارف از سال 2000 میلادی آغاز شده است.

moc.aidepohcycnEhsiweJpsj.xedni/moc.aidepolcycnehsiwej.www//:peehاین سایت،نسخه اینترنتی دایرة المعارف دوازده جلدی یهودیت‏ است که حدود یکصد سال پیش-بین سال‏های 1901 تا 1906-منتشر شده و شامل 000/15 مقاله و مطالب و تصویر است که به صورت رایگان‏ در دسترس محققان و علاقمندان قرار دارد.مقالاتی که در این سایت‏ ارائه شده قدیمی است و طبعا مطالب و موضوعات جدید را در برنمی‏گیرد.به همین دلیل بخشی از این پایگاه به معرفی مقالاتی‏ اختصاص دارد که اخیرا در اینترنت در باب یهودیت انتشار یافته است.

msiaduJ 101 mth.cot/gro.qafwej.www//:ptthمقالات این پایگاه به نه موضوع کلی نظیر عقاید،فرهنگ و مردم، تقویم و...تقسیم بندی شده است.این پایگاه پیوندهای مفیدی به‏ سایر سایت‏های مرتبط ارائه نموده است.

ز این پایگاه از طریق اشتراک و پرداخت هزینه امکان‏پذیر است و کاربران می‏توانند از طریق جست‏وجوی الفبایی،کلید واژه‏ای و یا موضوعی به مقالات و مطالب مورد نیاز خود دست یابند

anacireMAainepolcycnE 2Vhtua/nib-igc/moc.reilorg.htua//:ptthنسخه چاپی این دایرة المعارف نخستین بار در سال 1892 چاپ‏ شده است.اولین دایرة المعارفی است که در ایالات متحده آمریکا چاپ شده است.نسخه اینترنتی آن به نشانی فوق در دسترسی قرار دارد.در تدوین آن 6500 نویسندگان آمریکایی و اروپایی همکاری‏ داشته‏اند.دارای 45 هزار مقاله(25 میلیون کلمه)،4500 تصویر،1200 نقشه،حدود 150 هزار پیوند درون متنی و...است.استفاده از این پایگاه‏ مستلزم پرداخت هزینه اشتراک است.

aidepolcycnEaibmuloCmoc.ybeltrab.www//:ptth /65/ از جمله کامل‏ترین دایرة المعارف‏های اینترنتی است.این‏ دایرة المعارف مشتمل بر 51 هزار مدخل و 80 هزار ارجاع متقابل درون‏ متنی است.مدخل‏های آن به ترتیب الفبا تنظیم شده و کاربران به متن‏ کامل مقالات دسترسی دارند.

aidepolcyCtrAmoc.aidepolcyctra.www//:pttnانجمن کتابداری آمریکا این پایگاه رادر فهرست را در فهرست 25 پایگاه برتر منابع مرجع رایگان قرار داده است.دایرة المعارفی است از آثار هنری‏ و اشیاء موزه‏ای که کار خود را از سال 1999 آغاز نموده است،شامل‏ 80 هزار مدخل از آثار هنری بیش از 7 هزار هنرمند است.این پایگاه‏ از طریق نام هنرمندان،نام موزه،نام اثر هنری و...قابل بازیابی است. استفاده این دایرة المعارف رایگان است.

enilnOtrAfoyranoitcidevorGmoc.traevorg.www//:ptthاین پایگاه شامل 45 هزار مقاله در باب هنرهای زیبا،هنرهای‏ تزیینی،معماری و...از دوران باستان تاکنون است.این پایگاه برنده‏ جوایزی نیز شده است.6 هزار محقق و استاد در تدوین مقالات آن‏ سهیم بوده‏اند.در این پایگاه 130 هزار تصاویر هنری و صدها پیوند به موزه‏ها و گالری هنری سراسر جهان ارائه شده است.

yranoitciDyraretiLdnaaidepolcycnEyrarelilehTmth.emarFcycnEtiL/moc.cycnetil.www//:ptthفهرستی از نام 1500 نویسنده مشهور از میان ادبا،فیلسوفان، موسیقی دانان و هنرمندان با بیش از 14 هزار اثر و حدود 4000 نویسنده‏ کمتر مشهور در این دایرة المعارف وجود دارد.ذیل هر مدخل شرح حال‏ و زندگی نامه نویسنده بعلاوه آثار وی معرفی شده است.آثاری که‏ در اینجا معرفی شده،تماما جزو آثار ادبی و مهم در زبان انگلیسی به‏ شمار می‏روند.670 نویسنده و محقق از سرتاسر جهان در تدوین این‏ دایرة المعارف همکاری دارند.ایم دایرة المعارف هر روز مورد بازبینی‏ قرار می‏گیردو روز آمد می‏شود.کاربران می‏توانند این پایگاه را براساس‏ نام نویسنده،نام اثر یا موضوع،مورد جست‏وجو قرار دهند.

yhposolihPaidepolcycnEdrofnatSude.dofnats.otalp//:ptthاین پایگاه متعلق به یک برنامه پژوهشی در دانشگاه استنفورد آمریکا است. ailaZ.NdrawdEسر ویراستار آن است.چند صد تن از اساتید دانشگاه‏های سرتاسر آمریکا و سایر کشورها،در نگارش مقالات‏ این دایرة المعارف همکاری دارند.این دایرة المعارف مقالات علمی

 

متعددی را در باب موضوعات مختلف فلسفه در شبکه قرار داده است. کاربران به متن کامل این مقالات دسترسی دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد