نرمافزارهای کتابخانهای
طراحی نسلهای اولیة نرمافزارهای کتابخانهای در ابتدا به صورت مجزا و مستقل انجام و مورد استفاده قرار میگرفت. برای مثال، نرمافزار بخش سفارشها ارتباطی با بخش فهرستنویسی نداشت و تبادل اطلاعات میان آن بخشها و یا استفاده از دادهها و فایلهای مشترک، امکانپذیر نبود. با توسعة علوم رایانه و ارتباطهای شبکهای، نرمافزارها به صورت مرتبط و جامع طراحی شدند. این قابلیت، امکان مدیریت بهتر اطلاعات را در محل ورود، پردازش و برونداد اطلاعات فراهم میساخت. به طور مثال، کتابدار بخش امانت میتوانست به طور مستقیم به پایگاه بخش سفارشها دسترسی داشته باشد و چنانچه کتابی در دست سفارش باشد، از فرایند کار مطلع شود.
در راستای مبحث توانمندیها و قابلیتهای نرمافزارها، امکانات موجود در نرمافزارها نیز میتواند تأثیری بسزا در رضایت کتابداران، مدیران کتابخانهها و کاربران ایفا نماید. به عبارت دیگر، «با امکاناتی که فناوریهای جدید از قبیل سیستم عامل ویندوز، مرورگرهای وب و بویژه زبانهای برنامهنویسی جدید در دسترس طراحان نرمافزارها قرار دادهاند، میتوان پیشرفتهای مهمی را در آیندة نزدیک در نرمافزار شاهد بود» (فتاحی، 1384، ص18). همچنین گزینهها و امکانات تعبیه شده در هر نرمافزار کتابخانهای باید به گونهای باشند که پاسخگوی نیازهای حرفه کتابداری و مطابق با وظایف بخشهای کتابخانه باشند (میلهم، 1977). برای مثال، میتوان از نرمافزار بوپاک که یک طرح آزمایشی طولانی مدت توسط یک گروه پژوهشی متشکل از کتابداران است، یاد کرد. بنابراین، با در نظر داشتن موارد مزبور، میتوان به امکانات و قابلیتهای موجود در بخش امانت نرمافزار کتابخانهای پارس آذرخش اشاره کرد و قابلیتهای آن را مد نظر قرار داد.
بررسی کلی نرم افزار:
ادامه مطلب ...