پیش به سوی کتاب و کتاب خوانی

پیش به سوی کتاب و کتاب خوانی

وبلاگی برای کتابداران ایران و دانشجویان کتابداری در همه مقاطع تحصیلی
پیش به سوی کتاب و کتاب خوانی

پیش به سوی کتاب و کتاب خوانی

وبلاگی برای کتابداران ایران و دانشجویان کتابداری در همه مقاطع تحصیلی

15 کتابخانه حیرت‌انگیز در آمریکا

فرقی نمی‌کند به دلیل بوی مست‌کننده‌ی کتاب‌های قدیمی باشد یا میلیون‌ها ماجرا که منتظر هستند کسی کشف‌شان کند، اگر یک کرم‌کتاب را همراه‌ خودتان به کتابخانه ببرید، شاید مجبور شوید مدت طولانی همان جا بمانید. با سر زدن به کتابخانه‌ی محل‌تان، و هزاران هزار کتاب که آن جا انتظارتان را می‌کشند – از کتاب‌های برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر گرفته تا کتاب‌های کوچک و جیبی جک و لطیفه – می‌توانید بهترین سرگرمی رایگان را در شهرتان تجربه کنید.

فرقی نمی‌کند چه‌قدر کتابخانه‌ی شهرتان را دوست دارید، ولی هیچ حسی بهتر از این نیست که یک ساختمان تاریخی پر از کتاب‌های قدیمی و باستانی را در یک روز تعطیل کندوکاو کنید. به خاطر همین، در ادامه به ۱۵ کتابخانه‌ی حیرت‌انگیز و خارق‌العاده در سراسر ایالات متحده اشاره می‌کنیم، که شاید همین حالا، با خواندن این مطالب برای رفتن به این مکان‌ها و دیدن‌شان بی‌تابی کنید.
  ۱. کتابخانه‌ی مورگان، نیویورک

آن‌چه پیش‌تر به عنوان مجموعه‌ی شخصی سرمایه‌دار بزرگ پیرپونت مورگان شناخته می‌شد، هم‌اکنون در معرض عموم قرار گرفته است، و قطعا هر بیننده‌ای را به هیجان وا می‌دارد. از سبک معماری ساختمان این کتابخانه که به شیوه‌ی پالاتزو مربوط به دوران رنسانس ایتالیا است گرفته تا مجموعه‌ای ارزشمند از کتاب‌ها و دست‌نوشته‌های کمیاب – مانند کتاب مقدسی که در ۱۴۵۵ توسط یوهانس گوتنبرگ چاپ شد – همه و همه باعث می‌شوند همه ساله گردشگرانی از سراسر دنیا مشتاقانه برای دیدن این فضای شگفت‌انگیز ادبی لحظه‌شماری کنند.





۲. کتابخانه‌ی عمومی بیلینگز، مونتانا

این کتابخانه‌ی عمومی که در خدمت مردم شهرهای بیلینگز و یِلواِستون بود، به تازگی به ساختمانی جدید، با نورپردازی عالی و به مساحت ۶۱۳۰ مترمربع منتقل شده است. این میراث قدیمی با سبک و طراحی باشکوه و هندسی، برای عاشقان کتاب و مطالعه، مکانی شگفت‌انگیز است که می‌توانند یک روز کامل را در آن سپری کنند.




۳. کتابخانه‌ی دست‌نوشته‌ها و کتاب‌های کمیاب بِینِک، نیوهِیوِن، کنتیکت

دانشگاه یِیل هزاران کتاب واقعی و تخیلی تولید کرده است، که هر چه از جذابیت‌های آنها بگوییم، کم گفته‌ایم. معماری حیرت‌انگیز ساختمان این کتابخانه که توسط گوردون بانشَفت طراحی شده و از سنگ مرمر، گرانیت، برنز، و شیشه ساخته شده است، تنها نیمی از زیبایی‌های بی‌نظیر این مکان ادبی را نشان می‌دهد. از قفسه‌ی عجایب اتاق ۲۶ گرفته تا آثار عاشقانه‌ی دوران شاه‌آرتور، همه چیز آن‌چنان جذاب است که دل‌تان می‌خواهد برای همیشه آن‌جا بمانید.

۴. کتابخانه‌ی جرج پی‌بادی، بالتیمور، مریلند

این مجموعه‌ی استثنایی و بی‌نظیر بخشی از مجموعه‌های ویژه‌ی کتابخانه‌های شریدان در دانشگاه جان هاپکینز است، که در اصل کتابخانه‌ای پژوهشی است. ولی این مسئله باعث نشده است عاشقان کتاب از هر نقطه از دنیا به این جا سرازیر نشوند؛ تا آن‌جا که حتی این کتابخانه را تبدیل به محلی مشهور برای برگزاری مراسم عروسی در بالتیمور کرده‌اند – زیرا چه کسی بدش می‌آید در فضایی ازدواج کند که الهام‌بخش داستان دیو و دلبر بوده است؟



۵. کتابخانه‌ی عمومی سیاتل، واشنگتن

فقط یک نگاه به معماری انتزاعی حیرت‌انگیز ساختمان مرکزی کتابخانه‌ی عمومی سیاتل، به سرعت هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند. این ساختمان با اشکال پرمایه و فوتوریستیک نظر همگان را به خود جلب می‌کند – و میلیون‌ها کتاب و لوازم دیگر که می‌توانید به صورت رایگان از آن‌جا به امانت بردارید، قطعا رفتن به آن‌جا را بسیار ارزشمند کرده است.



۶. کتابخانه‌ی آرمسترانگ براونینگ، وِیکو، تگزاس

از زمان تاسیسِ این کتابخانه‌ی فوق‌العاده و هیجان‌انگیز در ۷ می‌۱۹۴۸، این ساختمان زیبا به اسطوره و افسانه تبدیل شده است. پنجره‌های شیشه‌ایِ رنگی، دکوراسیون تیره‌ی چوبیِ فوق‌العاده زیبا، با حس و روح یک کتابخانه‌ی پرقدمت، زبان را از توصیف این مکان که محلی محبوب برای برگزاری مراسم عروسی نیز است، قاصر کرده‌اند.

۷. کتابخانه‌ی کنگره، واشنگتن

محل نگهداری بیش از ۱۶۲ میلیون کتاب و اقلام دیگر در نزدیک به ۱۳۴۸ کیلومتر قفسه؛ با این اوصاف، بی‌شک کتابخانه‌ی کنگره بزرگ‌ترین کتابخانه‌ی دنیا است. از نخستین کتاب چاپی امریکای شمالی تا دست‌نوشته‌های ۲۳ رییس‌جمهور ایالات متحده، هر چیزی که فکرش را بکنید در این مجموعه‌ی ارزشمند پیدا خواهید کرد.



۸. کتابخانه‌ی گوتیک قلعه‌ی هرست، سن‌سیمئون، کالیفرنیا

در ۱۹۴۷ جرج هرست به همراه معمار محبوب‌اش جولیا مورگان مجموعه‌ای شگفت‌انگیز را خلق کردند که امروز به عنوان ‌”‌قلعه‌ی هرست‌” مشهور است. مجموعه‌ی شخصی از قفسه‌هایی مملو از یافته‌ها و اکتشافاتی ارزشمند که می‌تواند با یک موزه رقابت کند، حتما ارزش سفر کردن و دیدن را دارد.



۹. کتابخانه‌ی عمومی بوستون، ماساچوست

کتابخانه‌ی عمومی بوستون با ساختمان تاریخی‌اش و حدود ۲۳ میلیون کتاب و اقلام دیگر بعد از کتابخانه‌ی کنگره، دومین کتابخانه‌ی بزرگ ایالات متحده است. اگر دنبال کتاب‌هایی در مورد تاریخ هنر و تاریخ امریکا هستید، این کتابخانه قطعا بهترین گزینه برای انتخاب است.

۱۰. کتابخانه‌ی هنرهای زیبای آنی و جرمی فیشر، فیلادلفیا، پنسیلوانیا

این کتابخانه‌ به عنوان یک شاهکار تاریخی در دلِ دانشگاه پنسیلوانیا یک گوهر ملی برای ایالات متحده محسوب می‌شود. این ساختمان که از آجرهایی به رنگ قرمز آتشی ساخته شده است، محل نگهداری از هزاران عنوان کتاب کمیاب (حتما مجموعه‌ی کتاب‌های کمیاب پرکینز را ببینید) است که هر شخصی که عاشق کتاب است قطعا باید حداقل یک بار در زندگی‌اش آن را ببیند.




۱۱. کتابخانه‌ی عمومی نیویورک، نیویورک

فهرست کتابخانه‌های تاثیرگذار و برجسته‌ی امریکا بدون نام بردن از مجموعه‌ی حیرت‌انگیز کتابخانه‌ی عمومی نیویورک کامل نمی‌شود. این کتابخانه‌ با ۸۸ زیرمجموعه در اطراف‌اش و چهار مرکز پژوهشی دانشگاهی، بزرگ‌ترین سامانه‌ی کتابخانه‌ی عمومی امریکا است – با وجود این، بیش‌تر گردشگران ترجیح می‌دهند از بنای یادبود منهتن دیدن کنند.



۱۲. کتابخانه‌ی گایزل، سن‌دییگو، کالیفرنیا

این کتابخانه‌ی آکادمیک به عنوان زیرمجموعه‌ی رشته‌ی ادبیات دانشگاه کالیفرنیا چیزی فراتر از آن است که هر پژوهش‌گری بتواند آرزو کند. نام این کتابخانه از روی نام تئودور سوس گایزل مشهور به دکتر گایزل برداشته شده است. طراحی جالب و زیبای ساختمان کتابخانه، مجموعه‌ای درخشان از کتاب‌های ارزشمند و جذابیت کارتونی‌اش که برگرفته از آثار دکتر سوس است، هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند.




۱۳. کتابخانه‌ی عمومی لس‌آنجلس، کالیفرنیا

این گنجینه‌ی تاریخی به عنوان نشانه‌ا‌ی محلی و منطقه‌ای توریستی و محبوب که در جنوب‌شهر لس‌آنجلس واقع است نباید از قلم بیفتد. می‌توانید به تنهایی این مجموعه‌ی گسترده را بشد یا در هر روز با گروه‌های گردشگری همراه شوید و به کمک راهنماها مطالبی مختلف در مورد این ساختمان تاریخی و مجموعه‌ی کتاب‌های برجسته‌ی این کتابخانه بیاموزید.

۱۴. کتابخانه‌ی سوزالو، سیاتل، واشنگتن

کتابخانه‌ی سوزالو واقع در محوطه‌ی دانشگاه واشنگتن گنجینه‌ای برای تاریخ و معماری است که هر شخصی را که عاشق کتاب است، به سمت خود جذب می‌کند. در آن جا باید وارد اتاق مطالعه‌ی معروف‌اش شوید که به اتاق هری پاتر مشهور است؛ این اتاق با پنجره‌های بلند گوتیک، شیشه‌های رنگی، چراغ‌های آویزی، و میزهای بلندش بیننده را به یاد تالار بزرگ هاگوارتز می‌اندازد. با این توصیفات حتما خود را برای شگفتی‌های دیگر این کتابخانه آماده کنید، و قطعا مشتاق خواهید بود کل روز را آن جا سپری کنید.

۱۵. کتابخانه‌ی جو و ریکا مینسوتا، شیکاگو، ایلی‌نوی

کتابخانه‌ی مینسوتا، در میان شش کتابخانه‌ی دانشگاه شیکاگو از همه برجسته‌تر است. همه روزه انبوهی از مراجعه‌کنندگان برای دریافت کتاب به این مجموعه رفت‌و‌آمد می‌کنند که زیر یک گنبد شیشه‌ای غول‌پیکر قرار دارد. به طور متوسط، روزانه ۲۰، ۰۰۰ جلد کتاب به مراجعه‌کنندگان سپرده می‌شود که این رقم، خارق‌العاده و باورنکردنی است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد